‘Les veus del bosc’, de María José Doménech: un bell bosc de paraules i d’imatges

Il·lustracions d’Isabel Fabregat

per Josep Antoni Fluixà

Poesia

María José Doménech
María José Doménech
Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te'n ací.

En un panorama editorial complex i difícil, on cada vegada abunden més les falses editorials que publiquen exclusivament les obres el cost de les quals és assumit pels autors, ens sorprèn gratament la professionalitat i l’honestedat d’una editorial com Lletra Impresa. És a dir, una editorial que fa la faena que ha de fer una bona empresa cultural: oferir-nos productes de qualitat i amb una línia coherent d’actuació. Ens ho ha demostrat des del seu naixement l’any 2015, amb la publicació d’una bona selecció d’obres de qualitat amb una presentació acurada, tant des d’un punt de vista lingüístic ‒quant de mal fan les obres que es publiquen sense cap correcció‒, com visual, amb una maquetació elegant i pràctica, un disseny atractiu en les cobertes i en l’interior, i una tipografia adequada i agradable.

la guineu, la fagina, el teixó, el porc senglar, la llúdriga, la salamandra, la geneta o l’esquirol, entre altres éssers vius que viuen entre pins, roures, freixes, llentiscles, alzines, salzes i pollancres

En el camp de la literatura d’adults, Lletra Impresa ens ha oferit ja obres que, sens dubte, enriqueixen la nostra literatura, com, per exemple ‒per citar-ne alguns dels últims títols‒, Metralla de Jordi Botella, L’única veritat de Francesc Bodí, El temps que vius de Gustau Muñoz o Vora l’esfinx, títol que recull l’obra poètica del magnífic poeta Antoni Prats. Una exigència i qualitat que també han aplicat en la publicació d’obres per a infants i joves, amb col·leccions com ara Caradura, El príncep preguntador, Picoretes o Mythos. I, precisament, en la primera de les col·leccions per a infants citada, hi trobem una obra en la qual el bot qualitatiu, a nivell d’edició, ha sigut molt significatiu respecte a la publicació de les obres anteriors. Em referisc a l’obra Les veus del bosc, publicada en format àlbum, amb tapa dura, grandària major i impressió a tot color. Es tracta d’un esforç i d’una aposta qualitativa important per a una editorial modesta que deixa en evidència els objectius clarament culturals i literaris dels seus editors: Mercè Climent i Juli Capilla.

Lletra Impresa (2022)

I, més encara, si es té en compte que Les veus del bosc és un llibre poètic, de poesia per a infants, escrit per María José Domènech. La poesia, com tots sabem, és un gènere minoritari, però essencial per a una bona i adequada educació literària. Per això, els editors de Lletra Impresa no han dubtat a incloure en el seu catàleg un llibre que ens mostra un bell bosc de paraules i d’imatges. De paraules, perquè els textos fan referència a animals que habiten en el bosc i a arbres que hi creixen. Ens hi trobem la guineu, la fagina, el teixó, el porc senglar, la llúdriga, la salamandra, la geneta o l’esquirol, entre altres éssers vius que viuen entre pins, roures, freixes, llentiscles, alzines, salzes i pollancres. Elements vius de la natura que inspiren en l’autora del text belles composicions poètiques plenes de ritme i d’imatges literàries que, com un joc, atrauen el lector infantil amb les seues repeticions i ritmes, majoritàriament assonants, que, sovint, es transformen en cançons la música de les quals ens és transmesa a través de la lectura en veu alta de les paraules.

un bosc d’il·lustracions de la mà d’Isabel Fabregat, autora d’uns magnífics dibuixos que mostren una rica gama de colors en la qual predominen, com en la natura, les tonalitats verdes i marrons

Unes paraules que es complementen, indissolublement, amb les imatges, creant també un bosc d’il·lustracions de la mà d’Isabel Fabregat, autora d’uns magnífics dibuixos que mostren una rica gama de colors en la qual predominen, com en la natura, les tonalitats verdes i marrons. Hi destaca també el treball que fa amb la combinació de diferents textures, com, per exemple, el dibuix dels diferents personatges de cada poema amb els fullatges que el complementen, construïts a partir d’estampacions de les fulles dels arbres que apareixen als poemes. D’aquesta manera, es genera un relat visual paral·lel al poema que es converteix en un autèntic quadern de camp digne d’una exploradora botànica com la Martina, personatge que ens introdueix en el bosc i ens acomiada també en la lectura dels diferents poemes. Fet aquest que arrodoneix l’obra i la fa encara més atractiva als lectors infantils. Sens dubte, un llibre molt recomanable. També per als lectors adults.